מעלה הזמן

דור מחדֶש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב. ויש שהוא נאחז במסורת קיימת ומוסיף עליה, ויש שהוא יורד לגלי גרוטאות, חושף נשכחות, ממרק אותן מחלודתן, מחזיר לתחייה מסורת קדומה, שיש בה כדי להזין את נפש הדור מחדש

חלק זה של המוזיאון נותן לצופה תחושה של המגוון האנושי הגדול שבנה את חייו בגליל. כדי לראות את רישומן של תרבויות שונות, עולים במעלה הזמן. חישבו כאילו זה תל אחרי יום גשם – שהגשם פיזר בו את כל החרסים מכל התקופות ללא סדר והיגיון, ואתם נקראים לעשות סדר, להתאים תקופות לממצאים. תרבויות שונות יכולות להיות במקביל באותן תקופות. אין חשיבות במקום זה לדיוק בסדר הזמנים, אלא לידיעה שלזמן הייתה השפעה על גורל האזור, שעברו כאן ציוויליזציות שונות ומגוונות, שהגליל היה מקום עימות ומקום מפגש.

במרכז מעלה הזמן מצויה אבן גיר טבעית, היא עצמה מונחת על רצפת בזלת, שני סוגי האבן המקומיים. האבן מזכירה צורה של לב אנושי, והיא ממוקמת בלב המוזיאון.

לצד האבן מוצג פסיפס יפהפה של שמשון הגיבור. משנת 2011 נערכות חפירות בחוקוק שבגליל המזרחי שבמהלכן נחשף בית כנסת פונדמנדלי מן התקופה הרומית המאוחרת (המאה ה-5 לספירה), ובו רצפות פסיפס מרהיבות. בפסיפס מוצג שמשון הגיבור כאשר הוא נושא את שערי העיר עזה על כתפיו, כפי שמתואר בספר שופטים ט"ז (א'-ג') –

"א וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן, עַזָּתָה; וַיַּרְא-שָׁם אִשָּׁה זוֹנָה, וַיָּבֹא אֵלֶיהָ.  ב לַעַזָּתִים לֵאמֹר, בָּא שִׁמְשׁוֹן הֵנָּה, וַיָּסֹבּוּ וַיֶּאֶרְבוּ-לוֹ כָל-הַלַּיְלָה, בְּשַׁעַר הָעִיר; וַיִּתְחָרְשׁוּ כָל-הַלַּיְלָה לֵאמֹר, עַד-אוֹר הַבֹּקֶר וַהֲרַגְנֻהוּ.  ג וַיִּשְׁכַּב שִׁמְשׁוֹן, עַד-חֲצִי הַלַּיְלָה, וַיָּקָם בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר-הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת, וַיִּסָּעֵם עִם-הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל-כְּתֵפָיו; וַיַּעֲלֵם אֶל-רֹאשׁ הָהָר, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי חֶבְרוֹן."

בגמר החפירה הפסיפס יוחזר למקומו המקורי בבית הכנסת, והאתר יוכשר למבקרים.

דילוג לתוכן