תערוכות

חוויית הסירה העתיקה

הסירה העתיקה בת האלפיים

בשנת 1986 התגלתה סירה עתיקה לחוף כנרת ליד בית יגאל אלון על ידי האחים משה ויובל לופן, חברי קיבוץ גינוסר. הסירה מתוארכת לתקופה שבין 100 שנה לפני ספירת הנוצרים ל- 100 שנה לספירה. הסירה מהווה ממצא ארכיאולוגי נדיר, בקנה מידה בינלאומי, בשל העובדה שנמצאה לאחר אלפי שנים במים מתוקים. היא עברה תהליך שימור ארוך ומיוחד ובשנת 2000 הועברה לאולם התצוגה הייעודי שלה.

הידעת? שני אירועים היסטוריים מכוננים התרחשו בכנרת בשנים בתקופה בה מתוארכת הסירה העתיקה: הראשון הוא שהותו ופעילותו הרוחנית של ישו והשני הינו קרב מגדל אשר ניטש על מימי הכנרת בשנת 67 לספירה בין הישוב היהודי לכוחות הרומיים, במסגרת המרד הגדול. מכאן גם חשיבותה ההיסטורית והדתית של הסירה. באולם התצוגה ניתן לצפות בסרט קצר.

סגירה  קראו עוד 

חדר יגאל אלון – קווים לדמותו

בחדר התצוגה נפרש סיפור חייו של יגאל אלון, ועל הקירות תלויות תמונות בסדר כרונולוגי, המתארות תחנות בחייו של אלון, למן לידתו ועד יום מותו. ילדותו בכפר תבור, לימודיו בכדורי, פיקודו על הפלמ"ח, פעילותו בתנועת העבודה, וימיו כאיש ציבור, שר בממשלות ישראל וחבר קיבוץ גינוסר.
בתווך, בוויטרינה, נמצא שולחן עבודתו המקורי של אלון, ששימש אותו אף בימיו כשר החינוך, ונותר כפי שהשאירו ביומו האחרון.
כמו כן מוצגת בחדר מפת "תכנית אלון".
על הקיר ציטוט של אלון:
"רכוש אין לי, הון אין לי, הנכס הגדול ביותר שיש לי הם חברי".

תערוכת "שביל הסנהדרין"

אוצרת: ד"ר עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

כ-150 ממצאים עתיקים ובהם גם אבן נדירה מתקופת בית המקדש השני, המציגה תיאורים של בית המקדש מהימים שבהם עמד על תילו בירושלים, מוצגים כעת בתערוכה חדשה – "שביל הסנהדרין – מורשת והנחלה בגליל" שהקימה רשות העתיקות במוזיאון בית יגאל אלון ובמימון משרד ירושלים ומורשת.
מאז שנתגלתה האבן הדירה מתקופת בית שני בחפירות רשות העתיקות בשנת 2009 במגדל שליד הכנרת, היא הייתה מצויה במחקר, וניתן היה להתרשם מהעתק שלה, המוצג באתר מגדל. כעת, לראשונה, מוצגת בישראל האבן המקורית. להערכת חוקרים, שימשה "האבן ממגדל", שנחשפה במרכזו של בית כנסת מתק' בית שני, כרהיט הקשור בקריאה בתורה. יש הרואים באבן תיאור נאמן למציאות של בית המקדש ושל הכלים ששימשו בפולחן – אשר נעשו על ידי אומן שראה את בית המקדש בעיניו.
הממצאים בתערוכה, שרבים מהם מוצגים לראשונה, משקפים את פריחת יישובי הגליל בתקופה הרומית והביזנטית – תקופת המשנה והתלמוד – לאחר נדידת הסנהדרין – הלא היא ההנהגה היהודית העליונה, מירושלים ומיבנה לצפון. בתערוכה מוצגים פריטים מעוטרים בסמלים יהודיים דוגמת מנורת שבעת הקנים, כתובות עתיקות בעברית ובארמית הנושאות את המילים 'שלום', 'שבת', ושמות חכמים כמו שמעון, יעקב והושעיה.
אחד הממצאים המיוחדים המוצגים בתערוכה, הוא מטמון מטבעות כסף וברונזה מוואדי חמאם, מימיו של הקיסר אדריאנוס, שנמצא במבנה שנשרף, ומהווה עדות מצמררת לימי מרד בר כוכבא בגליל. מטבע אחר המוצג בתערוכה הוא מטבע זהב נדיר, של קיסר האימפריה הביזנטית תיאודוסיוס השני, אשר נמצא באקראי על ידי נערים שטיילו בשביל הסנהדרין. הקיסר תיאודוסיוס היה אחראי לביטול מוסד הנשיאות היהודי, אשר הוביל, בסופו של דבר, למעבר של מרכז היישוב היהודי מהגליל לבבל. לצד ממצאים אלה, מוצג גם קמע נגד עין הרע, אותו חשפה לפני כ-40 שנה תושבת מושב ארבל בקרבת בית הכנסת העתיק ביישוב. קרוב משפחתה מסר לאחרונה את המטבע לאוצרות המדינה וכעת הוא מוצג לציבור הרחב, שיכול להנות ממנו

סגירה  קראו עוד 

"פסיפס שמשון"

משנת 2011 נערכות חפירות בחוקוק שבגליל המזרחי, ובמהלכן נחשף בית כנסת מונומנטלי מן התקופה הרומית המאוחרת (המאה ה-5 לספירה), ובו רצפות פסיפס מרהיבות. בסצנה שלפניכם מוצג שמשון הגיבור כאשר הוא נושא את שערי העיר עזה על כתפיו, כמתואר בספר שופטים טא וילך שמשון עזתה וירא שם אשה זונה ויבא אליה. ב לעזתים לאמר בא שמשון הנה ויסבו ויארבו לו כל הלילה בשער העיר ויתרחשו כל הלילה לאמר עד אור הבקר והרגנהו ג וישכב שמשון עד חצי הלילה ויקם בחצי הלילה ויאחז בדלתות שער העיר ובשתי המזוזות ויסעם עם הבריח וישם על כתפיו ויעלם אל ראש ההר אשר על פני חברון.
בגמר החפירה הפסיפס יוחזר למקורו המקורי בבית הכנסת, והאתר יוכשר למבקרים.
תודות: משלחת חפירות חוקוק בראשות פרופ' ג'ודי מגנס, מאוניברסיטת צפון קרוליינה קרוליינה בצאפל היל, ארה"ב

האבן ממגדל

אבן גיר המעוטרת בתבליטי סמלים ומאפיינים אדריכליים המדמים את בית המקדש בירושלים, אשר שימשה כרהיט הקשור בקריאה בתורה. בחזית האבן מוצגת מנורת המקדש, שהיא הקדומה ביותר שנמצאה בבית כנסת. האבן הוצבה במרכז חלל בית הכנסת היהודי מגדל, על שפת הכנרת, במאה הא' לספירה, מהימים בהם בית המקדש עמד על תלו.
האבן ממגדל המקורית התארחה בבית יגאל אלון כחצי שנה וכיום מוצב העתק במקומה. בימים אלו האבן ממגדל נמצאת במרכז דוידסון בירושלים.

התערוכה "שם" - צביה האריס ליבנה

אוצרת: ד"ר איילת כרמי
נעילה: 31/3/26
התערוכה "שָׁם" מציגה ציורים של צביה האריס ליבנה, בת עין דור, המתגוררת מאז 2015 בקיבוץ אל־רום עם בן זוגה וילדיה. הציורים מתארים בצבעי שמן ומים חורבות ברמת הגולן, לא כמונומנטים היסטוריים, דתיים או לאומיים, אלא כמבנים פשוטים, ששרדו כנגד הזמן. החורבות המצוירות אינן סמל או תפאורה לאידיאולוגיה. הן פשוט שם, פזורות במרחב כפצעים בנוף, נוכחות שקטה, מקוטעת, שבורה – כמו הד שאינו נמוג, ישנן ואינן. קצה פתוח של סיפור שנקטע. מרובן עולה מבע של שבריריות וכאב.

האריס ליבנה מציירת מהתבוננות בתצלומים שצילמה ברחבי הגולן, אך אינה מעתיקה אותם. לעיתים היא מגדילה פרט, משנה צבעים או מדגישה היבט אדריכלי. היא מתמקדת, למשל, בקשתות האבן שבכפר דבורה, במדרגות ההרוסות של המפקדה הסורית, או בצריח המסגד בחושניה ומבליטה את האיכויות האסתטיות שלהם. הציורים מפגינים מיומנות טכנית מרשימה ביצירת אשליה של אור וצל, מרקם ופרספקטיבה, ומטשטשים את ההבחנה בין צילום לציור. היא מציירת לא כדי לשחזר את מה שהיה, אלא כדי להתעכב על מה שמצוי שם, בשולי הנוף, כדי לשהות בתוך הפצע, עם השבר. היא מתבוננת בשרידי המבנים במטרה לעודד אותנו לחשוב מה היה כאן ומי חי כאן, מה אבד ומה נותר, ואילו לקחים העבר טומן בחובו להווה. בכך הופכות החורבות המצוירות משרידים פסיביים של ההיסטוריה לסמלים פעילים המגרים את הסקרנות והדמיון – פורטרטים רב-שכבתיים של מקומות, תקופות, וקהילות.

 

סגירה  קראו עוד 

תערוכת איורי יפתח אלון

"חלל ילדים ומשפחות שכולל סטודיו פתוח לפעילות קבוצתית יצירתית ותצוגת קבע מאוסף המוזיאון, של איורי מקור של יפתח אלון (1948–1999). יפתח, בנו של יגאל אלון, היה מאייר ומעצב גרפי. הוא נולד וגדל בקיבוץ גינוסר. בעוד שנופי הגליל ובמיוחד הכנרת ליוו אותו כל חייו, דמיונו לקח אותו הרחק מכאן. הוא אייר עשרות ספרי ילדים וכתב מספר סיפורים שנותרו רלוונטיים לדורות של ילדים. התערוכה מציעה מבחר מייצג מאיוריו. היא מעניקה מבט מחודש על יצירתו וחושפת קול ייחודי בתרבות האיור המקומית".

בעין הסערה - מסע סביב הכנרת

מיצב חדש בגלריה הספירלית
אריאן ליטמן
במיצב האודיו-וידאו של אריאן ליטמן יוצאת דמותה של ליטמן, 'המרפאה' למסע סביב הכנרת. בשיאו של המסע היא פוגשת את ליאת פרידמן וד"ר לילא עבאס, שילדיהן, סמ"ר שחר פרידמן (2002-23) ורס"ן ג'מאל עבאס (2000-23), נפלו בקרב ברצועת עזה ב-18 בנובמבר 2023. יחד הן מגיעות לקיבוץ עין גב, ושם חובשות האימהות את פסלה של חנה אורלוף אם וילד (1952), שהוצב כאנדרטה לנופלי תש"ח ועוצב בהשראת חנה טוכמן אדלשטיין, חברת עין-גב, אֵם ולוחמת שנהרגה בקרב.

מיצבים

מיצב קיר מייסדים

משאלתו של יגאל אלון הייתה לבנות מרכז תרבות על שפת הכנרת.
(מגילת הייסוד, 1981).
על הקמת בית להנצחת יגאל אלון בקיבוץ גינוסר הוחלט מיד לאחר מותו של יגאל. מובילי התהליך שעסקו בגיבוש תוכני הבית ותחומי הפעילות היו, בין השאר, חברים קרובים של יגאל, בני הקיבוץ, תושבי הגליל, אנשי חינוך ואנשים שהאמינו בערך מורשתו. את המסמך המכונן של הבית ניסח מוקי צור לפיו הגליל, על נופיו האנושיים, יזמין את המבקרים להשתתף באופן פעיל בחוויה המוזיאלית, דרך עמידתם על דילמות שעימן אנשי הגליל, לדורותיהם ותרבויותיהם, התמודדו. הייתה זו תפיסה חדשנית לפיה המוזיאון משמש כר לפעילות חינוכית בה הצופה פעיל, מתלבט, מאזין ומכריע. קיבוץ גינוסר הקצה את השטח שבין חורשת הפלמ"ח לחוף. לשם כך נדרש היה לייבש חלק מהכנרת. אדריכל הבית היה חנן הברון שתכנן ספריה אזורית, כיתות לימוד, פינת הנצחה ואולם כנסים. רכיב המוזיאון הגיע רק בשלב מאוחר יותר. הבית עשוי בזלת מקומית יחד עם בטון מחוספס והוא מהדהד את חומת העיר העתיקה בטבריה. המבנה בו מוצגת הסירה העתיקה התוסף בשלב מאוחר יותר. הבית נחנך ב 29/02/1987, ביום השנה השביעי לפטירת יגאל אלון.

התצפית

כחלק מתכנון מוקפד של הבית ואהבתו האדירה של יגאל למקום, התצפית תוכננה כך שימת הכנרת וההרים מסביב מתגלים במלוא תפארתם.
יצירת הבטון של האמן רודא ריילינגר ז"ל משנת 1985 מאפשרת התבוננות מיוחדת המשלבת בתוכה את היקף היצירות הטבעיות המונחות להן סביב המוזיאון

סגירה  קראו עוד 
עוד במוזיאון אדם בגליל: