תוכן עניינים
סיור מודרך במוזיאון
במסגרת הסיור נבקר בסירה העתיקה – סירה בת 2000 שנים שנמצאה במימי הכנרת, בתערוכת שביל הסנהדרין בה 150 ממצאים ארכאולוגיים מקוריים שנמצאו לאורך תחנות נדודיהם בגליל וכמובן – נכיר את דמותו של יגאל אלון, עיקרי מורשתו וייחודו. דרך התערוכות ניגע בעולמות תוכן שונים שהיו חלק מחייו – מנהיגות, שליחות, ציונות, התיישבות ועוד.
כ"ט בנובמבר – יום שיא
במסגרת היום נתוודע למושג כ"ט בנובמבר, התלמידים ירכשו בדרך חווייתית ידע אודות האירועים שהובילו להצבעה באו"ם ויתחקו אחר מציאות החיים בעת ההיא. בחלקו השני של היום נדון בדומה ובשונה בין שנת תש"ח לבין המציאות במדינת ישראל כיום ונבחן היכן אנו נמצאים אל מול השינויים שמדינת ישראל מתמודדת עמם ומה אנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על המציאות.
הפעילות מתאימה לכיתות ז' ומעלה
סדנת שורשים
במסגרת הסדנה נבחן יחד, דרך משחקים ופעילויות שונות, את מרכיבי הזהות של התלמידים, כיצד הם מגדירים את עצמם וכיצד מעגלי שייכות שונים – משפחה גרעינית, משפחה מורחבת, חברים, מדינה, דת, עם וכד' משפיעים ומעצבים אותם. ניתן לקשר ולחבר את הסדנה באופן ישיר לתכנים הנלמדים בנושא במסגרת כתיבת עבודת שורשים.
הפעילות מתאימה לכיתות ז' (ניתן להתאימה גם לשכבות בוגרות יותר)
סדנה בנושא מעורבות חברתית
"לפי עומק מעורבותו של אדם במעשה – עומק משמעותו של המעשה בעיניו" (יגאל אלון)
נפתח את היום בסיור בתערוכות בעקבות יגאל אלון, פועלו, מורשתו וייחודו. נמשיך לסדנה חווייתית בה נדון בבחירה לקחת אחריות, להיות מעורב ולהשפיע על החברה הישראלית. יחד עם התלמידים נבחן מה הדברים שמפריעים להם בסביבתם ועל היכולת שלהם ליצור שינוי.
הפעילות מותאמת לכיתות י' ומעלה

יום פעילות בנושא מנהיגות
נפתח את היום בסיור בתערוכות בעקבות יגאל אלון, פועלו, מורשתו וייחודו ונבקר גם בתערוכת שביל הסנהדרין שתפגיש את המשתתפים עם מנהיגות יהודית בתקופת משבר וחורבן.
בחלקו השני של היום נבקר בחדר המציג דילמות שונות איתן התמודד יגאל אלון בשנים הרבות בהן לקח חלק בעשייה ציבורית ונבחן מה מידת הרלוונטיות ומה אנו יכולים ללמוד לימינו מהדילמות עצמן ומהאופן בו יגאל אלון התמודד עם הסוגיות השונות. בחלקו האחרון של היום נקיים סדנה בנושא מנהיגות בה נדון במושג המנהיגות ובמרכיביו.
הפעילות מותאמת לכיתות י' ומעלה
יום חשיפה לעולם שנות השירות והמכינות
בית יגאל אלון עובד רבות בעולם המכינות הקדם צבאיות ושנות השירות ורבים מאנשי ונשות הצוות בבית אלון הגיעו מעולמות אלו.
אנו מזמינים אתכם ליום פעילות חוויתי במהלכו נכיר את מפעל שנות השירות והמכינות הקדם צבאיות, נכיר את הגופים השונים - על הדומה והשונה בניהם ונבחן יחד עם התלמידים את המוטיבציות השונות לצאת לשנה זו.
הפעילות מותאמת לכיתות י"א – י"ב
הכנה לשירות משמעותי בצה"ל
יגאל אלון היה מפקד הפלמ"ח והמצביא הבולט ביותר במלחמת העצמאות ועסק רבות בחשיבות השירות הצבאי בו ראה שליחות לאומית. אנו מזמינים את התלמידים להיחשף לשאלות איתן התמודד יגאל אלון במהלך הקריירה הצבאית שלו, להתמודד עמן ולברר לעצמם את תפיסתם, כחלק מתהליך ההכנה לקראת שירות צבאי.
הפעילות מותאמת לכיתות י"א – י"ב
חדר בריחה "ליל הגשרים"
חדר הבריחה שלנו מיועד לקבוצות גדולות של עד 25 משתתפים. במסגרת הפעילות בחדר חברי הקבוצה נדרשים לשתף פעולה, להתמודד עם ריבוי משימות ולעבוד בצוות. החדר מספר את סיפורה של הפעולה הנועזת של הפלמ"ח – "ליל הגשרים". הפלמ"ח, בפיקודו של יגאל אלון קיבל על עצמו משימה – פיצוץ 11 גשרים מרכזיים כדי לפגוע ביכולתם של הבריטים לשלוט על הארץ. המשתתפים בחדר יצטרכו לברוח ממחנה המעצר אליו נשלחו על ידי הבריטים, לפרוץ לתחנת המשטרה הבריטית ולמשרדי סולל בונה, לגנוב את חומר הנפץ להצטרף לכוח הפלמ"ח כדי לפוצץ את הגשר.
ארץ כנרת
בית יגאל אלון מזמין אתכם למסע בעקבות חלוצי העלייה השנייה ב"ארץ כנרת" . נצא יחד למסע בשטח, מול נופיה המרהיבים של הכנרת. במסגרת המסע נכיר את האזור ואת התקופה ונתמקד בדמותם של החלוצים – אז והיום תוך הכרות עם אתרים שונים ובהם בית הקברות כנרת, בית המוטור, גן רחל, סכר דגניה וכד'. דרך האתרים המוכרים ותוך שימוש במגוון מתודות, נדון בדילמות שונות שהעסיקו את החלוצים בראשית ההתיישבות, נבחן מהן התכונות המרכיבות את דמות החלוץ ואת הרלוונטיות של נושאים אלו למציאות הישראלית בכלל ולדור הצעיר בפרט.
הערכה חלופית
בית יגאל אלון מזמין בתי ספר להשתמש במרחב המוזיאלי לביצוע הערכה חלופית לבגרות במקצועות השונים. בהסתמך על תכני התערוכות ניתן לבנות ולפתח יחד הערכה חלופית בהיסטוריה, אזרחות או לימודי ארץ ישראל.
נאמני מוזיאון
תכנית נאמני מוזיאון חושפת בני נוער צעירים לעולם ההדרכה. התכנית כוללת הכרות מעמיקה עם תכני המוזיאון השונים ולמידתם בדרך חווייתית ומסקרנת. לצד ההכרות עם תכני המוזיאון, רוכשים המשתתפים כלים רבים מעולם ההדרכה – בניית מערך הדרכה, כתיבת סיפור, מתודולוגיה, עמידה מול קהל וכד'. במסגרת התכנית המשתתפים מתנסים בשימוש במתודות שונות ככלים להעברת ידע ובעמידה מול קהל. התכנית מיועדת לקבוצה נבחרת של תלמידים (15 – 20 תלמידים בתכנית).
אנו מציעים כשלב שני לתכנית, הגעה של שכבות צעירות יותר מבית הספר לבית יגאל אלון כשבמסגרת ביקורם הם יודרכו על ידי בוגרי התכנית "נאמני מוזיאון" בליווי והכוונה של צוות הבית.
רואים רחוק
"רואים רחוק" הינה תכנית שש שנתית (ז- י"ב) שמטרתה לפתח מנהיגות מקומית במעגלי השפעה מתרחבים ולעודד את בוגריה לצאת לשנת שירות או מכינה. התכנית מועברת בבית הספר בתדירות שבועית כשהמפגשים מועברים על ידי חניכי מכינה הנמצאת בסמיכות גאוגרפית לבית הספר. התכנית עוסקת במגוון נושאים ומעודדת עשייה חברתית ולקיחת אחריות על המרחב בו אנו חיים. נוסף למפגשים המתקיימים בבית הספר בכל שבוע, מתקיימים שני ימי שיא – אחד במכינה ואחד בבית יגאל אלון. התכנית פועלת בהצלחה מזה מספר שנים בבי"ס אורט חצור.